Afschietmechanisme

Soorten afschietmechanismes

Iedereen kent de klassieke lifthill. De grote ketting die de trein omhoog takelt om hem daarna weer van boven te laten vallen. Iets wat mensen niet weten is dat er nog een hele hoop meer manieren zijn om de treintjes te lanceren. Deze verschillende manieren staan hieronder beschreven.

Afschieten door middel van magneten

Een van de bekende Nederlandse achtbanen die aangedreven wordt door middel van magneten is Superman the Ride in Walibi World. De lanceerbaan bestaat uit tientallen magneten en de trein zelf heeft een ijzeren kop. De magneten wisselen steeds van polen in een juiste ritme. Hierdoor krijgt de trein steeds meer snelheid en wordt met een grote hoeveelheid kracht gelanceerd. Op het plaatje kan je zien hoe dit werkt. De groene blokjes zijn de magneten. Deze hebben een pluspool en minpool. Doordat deze in een goed ritme van polen wisselen wordt de trein door de magneten die voor de trein liggen aangetrokken, maar de magneten achter de trein stoten de trein af.

Afschieten door middel van luchtdruk

Een lange tijd geleden begonnen ze ook met het afschieten van achtbanen door middel van luchtdruk. Op het plaatje kan je een beetje zien hoe dit werkt. Er is een grote tank met aan de ene kant een lage luchtdruk en aan de andere kant een hoge luchtdruk. Door aan de andere kant van de hoge druk lucht toe te voeren, verplaatst de cilinder die tussen het hoge- en lagedruk gedeelte zit in de richting van de lage druk. Deze cilinder zit vast aan een kabel, die weer vast zit aan de trein. Als de cilinder naar link schuift gaat de kabel dus ook mee. Hierdoor wordt de trein gelijk weer afgeschoten omdat deze ook aan de kabel zit. Op het laatste moment wordt de trein losgelaten en schiet deze weg.

Afschieten door middel van een vliegwiel

Een van de oudste methodes om achtbaantreinen af te vuren is door middel van een vliegwiel. Dit is een kabel die vastzit aan een rol. Deze kabel wordt vastgegrepen op het treintje met een speciaal mechanisme. Ook is er een vliegwiel dat constant draait. Als de as van het wiel op de as van de rol wordt gezet komt de rol in beweging. De rol draait, en de kabel wordt aangetrokken en opgewikkeld. Dit is hoe de trein in beweging komt.

Terug naar overzicht